Lovin tarina. Ensimmäinen Lovi-pallo.

LOVIN TARINA – 15 VUOTTA LOVIA

Lovin tarina sai alkunsa 2000 luvun alussa. Tänä syksynä 2021 Lovi Oy täyttää 15 vuotta. On aika katsoa taaksepäin ja muistella kaikkea koettua ja nähtyä.

NUORESTA SUUNNITTELIJASTA

Valmistuttuani teolliseksi muotoilijaksi Lapin yliopistosta vuonna 2000, aloitin yrittäjän urani tekemällä suunnittelutöitä muille yrityksille. Samalla kehittelin ideoita tuotteista, joita voisi kestävällä tavalla tuottaa kotimaisesta puusta ja samalla nostaa puun jalostusarvoa.

Lovi syntyi halusta suunnitella ja valmistaa laadukkaita tuotteita kotimaisesta puusta sekä halusta näyttää, kuinka suuressa roolissa esteettinen muotoilu voi yrityksessä olla.

Lovin tarina. Anne ja Lovi-hiiret

Koottava kuusenpallo oli ensimmäinen tuote, jota koemarkkinoin joulumyyjäisissä 2000-luvun alussa. Myynti yllätti positiivisesti ja etenkin iloinen suora asiakaspalaute, jonka perusteella konsepti lopullisesti hioutui. Ihmiset halusivat tuotteen ehdottomasti litteänä pakettina valmiiksi kootun sijaan, jolloin kokoamisen ilo tulee pakkauksen mukana. Asiakkaat kertoivat myös lähettävänsä korttimaiset pakkaukset joululahjoina ulkomaille. Syntyi ajatus lisätä pakkauksen taustapuolelle postitustarra. ​

Lovin tarina. Ensimmäinen Lovi-pallon prototyyppi oli tikku, johon oli liimattu vanerin paloja.

MESSUMATKOISTA DIGIAIKAAN

Myyntityö oli aluksi uutta ja jännittävää, mutta samalla hyvin palkitsevaa. Heti ensimmäisinä vuosina sain hyvän tuntuman koko ketjuun, suunnittelusta tuotantoon, lähettämiseen, jälleenmyyjiin ja kuluttajiin. Lopulta kyse on toimivan ketjun suunnittelusta ja toimintojen jatkuvasta parantamisesta. Lovilla kaikki tehdään itse, omassa pienessä tehtaassamme, Jäälissä Pohjois-Suomessa. Kun suunnittelu, tuotanto, markkinointi ja myynti ovat saman katon alla, kommunikointi on helppoa ja opimme toinen toisiltamme koko ajan.

Lovi Oy perustettiin syksyllä 2006, kun muutimme takaisin etelästä Pohjois-Suomeen. Alusta alkaen olemme tehneet paljon sisustus- ja lahjatavaramessuja maailmalla. Vientiin tuotteistamme menee n. 90%. Omaleimaiselle ja ympäristöystävälliselle suomalaiselle muotoilulle on kysyntää.

Lovin tarina muutti suuntaansa vuonna 2020. Messut jäivät osittain historiaan, mutta jo aiemmin tehty päätös satsata enemmän digitaaliseen kommunikointiin on kannattanut. Juuri sitä teen nytkin. Ihmisten kanssa jutustelu messuilla on kivaa ja mielenkiintoista, mutta tällä hetkellä keskustelukanavinamme ovat tämä uusi blogi, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube ja TikTok. Pysy linjoilla!

Syksy 2021 on uusien alkujen ja toiveiden aikaa. Maailma ei ole entisellään, mutta meillä on mahdollisuus tehdä siitä hitusen parempi. Moni meistä on tavoittanut uudelleen suhteensa luontoon ja löytänyt sisäistä rauhaa ja luovuutta. Kaikkea hyvää on edessä! Aloitetaan itsestämme, jotta voimme huolehtia myös toisista!

Hyviä uusia alkuja meille kaikille!